Poznáte ich? Týchto influencerov v ecommerce sa oplatí sledovať!

pondelok, 27 marca |  2017

Najúspešnejší ľudia v ecommerce sú dnes majiteľmi multimiliónových spoločností. Svoj príbeh a know-how radi zdieľajú s ostatnými. Píšu blogy, alebo točia video blogy, niektorí z nich dokonca vydali niekoľko kníh, ktoré sa stali bestsellermi. Sú aktívni na sociálnych sieťach, kde zdieľajú svoje názory, myšlienky a postoje. Sú jednoducho skvelým zdrojom informácií a inšpirácie. Každý príbeh má však svoj začiatok.

Mnoho z vás nachádza pri vašom podnikaní  inšpiráciu a vzor v úspešných biznizmenoch. Je jedno či podnikať len začínate, ale podnikáte už roky. Vo svete existuje množstvo úspešných ľudí, od ktorých sa vždy máme čo učiť. Ich životný príbeh je pre nás inšpiráciou a motivuje nás v našej práci a v napredovaní za našimi snami. Redstag nedávno priniesol zoznam úspešných amerických influencerov v oblasti ecommerce. Ja som sa na ich profily pozrel ešte bližšie, a doplnil som ich odporúčania o niekoľko užitočných myšlienok. Ako začínali? Kde ich môžete sledovať? Čo by poradili začínajúcim podnikateľom?


Pre sledovanie na Twitteri, kliknite na obrázok

JeffBezos

53 ročný americký podnikateľ sa narodil v Albuquerque v Novom Mexiku. Pochádzal z farmárskej rodiny a od mala mal technické nadanie. Štúdium ukončil na Princetonskej univerizite, kde študoval fyziku a neskôr informatiku. Spočiatku pracoval ako informatik na Wall Street, až kým si v roku 1994 nezaložil vo svojej garáži spoločnosť Amazon.com. Spočiatku predával iba knihy. Dnes patrí medzi najstaršie a najväčšie internetové obchody na svete. Umožňuje predaj rozličného tovaru malovýrobcom, z ktorého si potom berie maržu. Okrem toho ponúka aj vlastné produkty, medzi najznámejšie patria čítačky kníh Kindle, alebo tablety z označením "Fire".  Ponúka aj televíziu FireTV a nedávno sa dokonca sa pustil do produkcie vlastných filmov a seriálov.

Amazon neustále investuje do inovácií. Či už je to inteligentný personálny asistent Alexa, alebo koncept automatického doručovania tovaru dronmi. Webová stránka Amazonu je v 14 krajinách - na 14tich národných doménach. Distribučné centrá má po celom svete. Najviac investícií v posledných rokoch išlo do pobočky v Indii.  Najstaršia a najväčšia z nich, Amazon.com, má mesačnú návštevnosť neuveriteľných 130 miliónov návštevníkov.

Jeff okrem Amazonu založil spoločnosť BlueOrigin, ktorá sa zaoberá vesmírnou turistikou. V roku 2013 dokonca kúpil denník Washington Post. Pravidelne sa objavuje v rebríčkoch najbohatších ľudí USA a na svete. Forbes ho tento rok vyhlásil za 3. najbohatšieho človeka, pričom si minulý rok prilepšil najviac zo všetkých, a to o neuveriteľných 27.6 miliardy dolárov.

 

Čo Jeff radí podnikateľom:

Vždy začnite od zákazníkov smerom späť k vám - nesnažte sa neustále, za každú cenu len získavať nových zákazníkov. Nezabúdajte hlavne na tých starých, začnite od nich, získavajte od nich spätnú väzbu a učte sa z nej. Bezos verí, že práve pre toto Amazon zostáva stále inovatívny.

Zákaznícky servis a sila slova sú pre Bezosa základom.  Bezos verí, že pokiaľ zákazníkovi vytvoríte skvelý zákaznícky zážitok (great customer experience) , bude o ňom hovoriť ďalej a šíriť vaše dobré meno. Nepodceňujte každú jednu interakciu s vašim zákazníkom.

 

TobiaLukte

Tobias sa narodil v Nemecku, od roku 2002 je občanom Kanady. Už ako 6 ročný dostal prvý počítač Commodore 64. Keď mal 11, už prepisoval kódy hier, ktoré hrával a upravoval hardvér počítača. V 16 rokoch nechal školu aby mohol nastúpiť na stáž ako programátor. Lükte začínal so snowboardovým eshopom vo svojej garáži. Potom dostal nápad, že ako programátor vytvorí svoju vlastnú platformu pre ecommerce a tak v roku 2006 založil Shopify. Dnes ju už používa viac ako 375 000 obchodníkov. V čo verí 36 ročný miliónár?

 

Pri pracovnom pohovore je pre neho dôležitý príbeh kandidáta. Zameriava sa a pýta sa najmä na momenty, keď museli robiť veľké rozhodnutia. Zaujíma ho proces, ako v takýchto momentoch kandidáti premýšľali.  Hľadá optimistov. Lükte verí, že spoločnosti môžu rásť iba ak majú zamestnancov, ktorí vidia príležitosti tam kde iní nie.

Držte svoj biznis stále osobným - je jedno koľko zamestnancov máte. Lükte si potrpí na osobnom kontakte. Je pre neho dôležité aby jeho zamestnanci cítili, že ich práca má dopad na spoločnosť a biznis. Preto napríklad stážistom v jeho firme dáva už počas prvého týždňa možnosť plniť úlohy a robiť zmeny, ktoré viditeľne ovplyvnia Shopify a jeho zákazníkov.

 

BirchBox založila Katia Beauchamp spolu so spolužiačkou z Harvard Business School Hayley Barnou. Birchbox je online servis, ktorý posiela zákazníčkám balík so 4 až 5 vzorkami kozmetických produktov. Platia za ne formou mesačného predplatného (subscription). Ako startup si prešiel niekoľkými kolami financovania a rozrástol sa na veľkú spoločnosť. V roku 2015 ho spoluzakladateľka Hayley Barna opustila a prenechala post CEO 33 ročnej Katji. V tom istom roku presiahol počet predplatiteľov milónovú hranicu. Biznis model Birchboxu je založený na tom, že väčšina predplatiteliek si po vyskúšaní vzoriek kúpi aj normálny produkt za plnú cenu. V roku 2016 tak urobilo neuveriteľných 50% z predplatiteliek. Návod na úspech?

 

Keď začínate, robte všetko postupne, po malých krokoch - každý by chcel úspech hneď, zo dňa na deň vybudovať "nový Facebook". Ciele treba mať nastavené reálne, rozložené na menšie, čiastkové kroky a úlohy k ich dosiahnutiu. Dnešný online svet toho veľa ponúka, využite dostupné nástroje a platformy, ktoré vám pomôžu vybudovať stránku, biznis, a získať zákazníkov. Idea nie je všetko. Nebojte sa a otestuje si životaschopnosť vašej idei ešte predtým, než sa do biznisu pustíte. Spravte si vlastné prieskumy a analýzy trhu.

Využívajte sociálne siete - premýšľajte na ktorých sociálnych sieťach sú vaši zákazníci, ako na nich trávia čas a ako by ste to mohli využiť pri svojom podnikaní. Birchbox bol postavený na komunikácií na sociálnych sieťach. Nezanevrite na ne, pravidelne pridávajte príspevky, zapájajte sa do diskusie s vašimi fanúšikmi v komentároch a na chate. Je dobré mať definované aspoň základy vašej komunikácie na sociálnych sieťach.

Vytvárajte partnerstvá s ďalšími spoločnosťami - skúste nadviazať spoluprácu s ďalšími spoločnosťami, dajte im dôvod aby vás podporovali a vybudujte si obojstranne výhodné vzťahy.

 

Andy Dunn, CEO a zakladateľ Bonobos

Dnes 38 ročný Dunn sa narodil v Chicagu. Štúdium ukončil na prestížnom Stanforde. Spolu so spolubývajúcim Brianom Spalym začali predávať mužské nohavice. Predávali ich priamo zo Spalyho auta a za prvých 6 týždňov zarobili skoro 40 000 dolárov. Ešte v tom istom roku založili Bonobos. Bonobos sa zameriava na oblečenie pre pánov, od nohavíc, oblekov až po rôzne doplnky. Počas prvého roka firma rástla každý mesiac v priemere o 23% a už v roku 2008 dosiahla obrat 1,5 milióna dolárov. V roku 2013 ju rozšíril o značku golfového oblečenia Maide. 10 rokov od spustenia je Bonobos najväčšia značka oblečenia v Amerike, ktorá bola kedy spustená online, s ročným  obratom na úrovni 100 miliónov dolárov. Značka stavia na troch pilieroch - hodnotách: fit, fun a service, a zakladá si na fakte, že väčšina mužov chce minimalizovať čas strávený nakupovaním na minimum. Čo je podľa Andyho ešte dôležite?

 

Hero product - "hrdinský", hlavný produkt, na ktorom to celé postavíte. Pred tým než Andy vybudoval celú značku a začal ponúkať široké spektrum produktov, zameral sa na kvalitné nohavice, ktoré pánom dokonale sedeli. Tak si získal zákazníkov a vybudoval meno a dobré povedomie o značke  (tzv. "brand awareness"), na ktorom potom staval ďalej.

Vášeň je nevyhnutnou podmienkou - veľa ľudí premýšľa v akej oblasti podnikať. V silnej ecommerce konkurencii to však  nie je len o dobrom nápade, alebo o dobrom podnikateľskom potenciáli. Je to o spojení oboch do vašej vášne, ktorá vás musí baviť a napĺňať. Vtedy máte najväčšiu šancu uspieť.

 

Alexa von Tobel, CEO a zakladateľka learnvest.com

Pôvodne táto dáma študovala psychológiu na Hardvarde. Avšak po škole začala pracovať ako obchodníčka pre Morgan Stanley. Tam si uvedomila, že väčšina ľudí nemá vzdelanie v tom, ako manažovať ich vlastné, osobné financie.  Dostala nápad vybudovať learnvest. Platforma ponúka vzdelávanie a poradenstvo v oblasti správy, šetrenia a investovania vlastných financií. Človek získa prístup k poradenstvu 24 denne, 7dní v týždni, k rôznym lekciám a k nástrojom na budovanie a správu svojho finančného plánu. Platforma je dostupná aj na smartfónoch. Learnvest získal niekoľko investícií, až ho nakoniec v roku 2015 za nezverejnenú cenu odkúpila Northwestern Mutual Life Inscurance Company. Alexa stále zotrváva na poste CEO. Napísala aj niekoľko bestsellerov, najznámejší Financially Fearless (Finančne neohrozený/bez strachu). Každý deň vstáva o 5:45 a hneď sa vrhá do svojich mailov. Hovorí, že to ju preberie najlepšie, viac ako akákoľvek ranná káva.  "Niekedy musíte tie najťažšie veci spraviť prvé". Čo Alexa radí?

 

Vedenie je o tom skúsiť a zlyhať. Zlepšovať a rozvíjať svoje vodcovské a manažérske schopnosti je hlavne o chybách, ktoré spravíte. Naučí vás to poznať kto ste ako líder, aké sú vaše silné a slabé stránky. Nebojte sa zlyhania. 

Neustále premýšľajte nad svojimi nápadmi - a hlavne sa ich nebojte prezentovať. Alexa vie, že možno nie je najmúdrejším človekom v miestnosti, ale nikdy sa nebojí prezentovať svoj názor a ideu. Obklopte sa správnymi ľuďmi a sledujte ako ďalej rozvíjajú vaše nápady. Ich spätná väzba je pre vás rovnako dôležitá.

 

Marc Lore, CEO a zakladateľ Quidsi

Tento pán začínal svoju kariéru v bankovníctve, neskôr sa vrhol do podnikania. Svoju prvú firmu úspešne predal v roku 2001. Zlom však nastal až v roku 2005 kedy s partnerom založil Diapers.com. Myšlienkou bolo zjednodušiť život mladým novo-rodičom, a vytvoriť obchod kde nájdu všetko čo potrebujú - online.  Z diapers.com sa stal jeden z najväčších maloobchodov s tovarom pre bábätká a ich rodičov. Časom sa spoločnosť premenovala na Quidsi (z latinčiny "čo ak"),  a začala zastrešovať aj ďalšie podnikateľské aktivity a web stránky ako napríklad Soap.com zameranú na zdravie a kozmetiku, wag.com s produktmi pre domácich miláčikov, yoyo.com pre hračky a i. Išlo o viac ako 10 webových stránok, ktoré mali spoločný košík a za tovar ste mohli platiť jednotne. 8 novembra 2010 Quidsi uzavrel obchod, a získal ich Amazon za 545 milónov dolárov. Lore sa však nezastavil a v roku 2014 založil ecommerce startup Jet.com, kde predával zmiešaný tovar. Jet bol založený na "cenovom" algoritme v reálnom čase. V praxi to znamenalo automaticky nacenený tovar na základe  jeho lokácie a distribučného centra. Ak napríklad užívateľ kupoval viacero produktov, ktoré boli v rovnakom distribučnom centre, výsledná cena objednávky bol výhodnejšia. Rovnako tomu bolo, ak používateľ vybral menej nákladný spôsob úhrady napr. kreditnou kartou, a mnoho ďalších faktorov, ktoré dokázali výrazne ovplyvniť výslednú cenu. Neskôr Jet spustil aj program doručovania potravín, podobný dnešnému AmazonFresh. Niekoľko miliónov dolárov investovaných viacerými investormi do spoločnosti sa vyplatilo. V auguste 2016 ich odkúpil Wal-Mart Stores Inc. za neuveriteľné 3.3 miliardy dolárov. Lore sa potom stal jedným z vedúcich pracovníkov Wal-Martu pre ecommerce. Filozofia jeho úspechu?

 

Riešte svoj zákaznícky servis sami ( "in house") a buďte vždy ochotný prejsť "extra míľu" pre zákazníka. V Diapers.com bol zákaznícky servis otvorený 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Okrem toho sa riadili vlastnými pravidlami, ktorých cieľom bolo spraviť každú maminu (drvivá väčšina zákazníkov boli ženy) šťastnou a dať jej wow efekt. Svojim najlepším a najvernejším zákazníčkam, ktoré ich odporúčali ďalej, posielali dokonca kvety a darčeky.

Nebojte sa stratiť peniaze - spočiatku nebola spoločnosť  diapers.com schopná nakupovať od najväčších výrobcov vo veľkoobchode, za veľkoobchodné ceny. Keď prichádzali prvé objednávky, Lorov priateľ musel bežať do najbližšej predajne aby objednaný tovar kúpil a mohli ho poslať. Spočiatku to nebolo veľmi rentabilné, ale vedeli, že je tu veľká príležitosť na predaj plienok a detských potrieb online. Boli ochotní riskovať a míňať peniaze v záujme získania zákazníkov.

 

Sophia Amouruso, zakladateľka Nastygal.com

Celým menom Sophia Christina Amuruso pochádza zo slnečnej Californie. Pre psychickú chorobu musela nechať školu, neskôr pracovala vo fast-foode, alebo v kníhkupectve. Podnikať začala keď mala 22 rokov cez Ebay, kde predávala vintage produkty a oblečenie pre ženy, ktoré pomenovala "Nasty Gal Vintage". Keďže sa jej darilo, založila vlastný, rovnomenný eshop a firmu (navyše jej Ebay zablokoval  účet za porušenie podmienok). Spoločnosť raketovo rástla, obrat v roku 2008 činil 223 000 dolárov, v roku 2011 to už bolo neuveriteľných 23 milónov dolárov. New York Times ju v tom roku menoval "popoluškou v ecommerce". Objavovala sa aj v rebríčkoch top 30 podnikateľov do 30 rokov a dokonca jej patril titul najsexi CEO. Firme sa v posledných rokoch nedarilo, musela prejsť reštrukturalizáciou a Amouruso sa musela postu CEO vzdať.

 

Konzistencia je kľúč - od copywritingu, cezfotografie, po každú jednu interakciu so zákazníkom. Všetko musí v sebe niesť rovnakú správu ("brand message"). Sophia si vždy dávala pozor na to aby každý zamestnanec dodržiaval firemnú filozofiu a bol s ňou stotožnený.

Komunikujte na sociálnych sieťach - Sophia od začiatku využívala sociálne siete na komunikáciu so svojimi zákazníkmi. Verí, že práve to bola jedna z hlavných príčin úspechu Nastygal. Človek, ktorý má na starosti komunikáciu s vašimi zákazníkmi musí byť stotožnený s vašou filozofiou a musí sa vedieť vcítiť do kože zákazníka.

 

 

Ak sa vám článok páčil, zdieľajte ho s ostatnými, dajte mu "like" alebo nám jednoducho napíšte! Ak by vás zaujímala konkrétna téma z oblasti ecommerce, napíšte ni na : tomas@besteron.sk

 

 

Zdroj článku:

Wikipedia

http://redstagfulfillment.com/7-influential-people-you-should-be-watching-in-e-commerce/

author
Tomáš Neupauer

Diskusia k článku