Čo vám prinesie lepšie vyhľadávanie na vašej stránke?

streda, 10 mája |  2017

Každý deň urobia ľudia na internete viac ako 6,5 miliardy vyhľadávaní. Toto číslo z roka na rok rastie. Internetový predajcovia preto investujú do marketingu nemalé peniaze, aby sa práve ich stránka zobrazovala na popredných pozíciách vo výsledkoch vyhľadávača. Ale čo vlastné (on-site) vyhľadávanie? V čom vám môže pomôcť jeho analýza? 

 

Bez internetu si väčšina z nás už ani nevie predstaviť život. Naše prvé kroky väčšinou vedú na stránky internetových vyhľadávačov, pričom vo viac ako 80% prípadoch je to práve Google, ktorý nám pomáha násť to, čo hľadáme. Čím viac obsahu, tým je potreba mať sofistikovaný vyhľadávač s vhodným algoritmom vyhľadávania, ktorý používateľovi zobrazí presne to, čo potrebuje. A ani stránka vášho eshopu by nemala byť výnimkou. 

 

Aké by malo byť on-site vyhľadávanie a prečo je vlastne dobré ho mať?

 

1. Vyhľadávanie je kľúčom k dobrej navigácií na stránke. Zákazníci čo na vašej stránke vyhľadávajú, majú predstavu o tom, čo chcú. Hľadajú čo najkratšiu cestu k produktu. Pomôžte im ju nájsť.

 

2. Podľa štatistík vyhľadávanie - „search“, využíva približne každý tretí návštevník e-shopu. Čím viac produktov máte, tým väčší počet používateľov vyhľadávanie použije. Zoberte si napríklad Amazon alebo AliExpress. Bez pokročilého vyhľadávania by ste na týchto stránkach zostali stratený, a hodiny by ste sa preklikávali medzi produktmi a stránkami.

 

3. Človek, ktorý na vašej stránke vyhľadáva, vie čo chce - pokiaľ je vyhľadávanie dobré a privedie zákazníka presne k tomu čo hľadal, šanca že u vás nakúpi je niekoľkonásobne vyššia. Podľa konkrétnej štúdie Lugi’s box je miera konverzií ľudí používajúcich search box až 70% vyššia, ako konverzia ľudí, ktorí použijú klasickú navigáciu. Netreba však zabúdať, že používateľ nemusí vyhľadávať len produkt. Možno chce vedieť nejaké informácie o vás, vašom e-shope, o podmienkach dodania tovaru a pod. Je preto dôležité aby mu vo výsledkoch vyhľadávanie ukázalo aj takéto relevantné výsledky a stránky.

4. Poradie, v ktorom sa výsledky vyhľadávania zobrazia je dôležité. Je skvelé, ak už pri písaní prvých písmenok do okna vyhľadávania je text dopĺňaný (tzv. našepkávač) a používateľovi je ponúkaný ten najrelevantnejší výsledok. Tak ako aj pri vyhľadávaní v Google, tak aj on-site, miera pozretia produktov na nižších priečkach zobrazenia rapídne klesá. Viac ako 70% návštevníkov si nepozrie produkt za 5 priečkou ponúkaných výsledkov vyhľadávania.

 

5. Zákazník očakáva, že vyhľadávanie bude bezchybné. Ľudia si zvykli na Google a majú celkom vysoké očakávania čo sa týka vyhľadávania. Funkcionalita, rýchlosť, relevantnosť výsledkov... Ak sa stáva, že produkt máte, ale zákazník ho cez vyhľadávanie nemôže nájsť, značí to problém. Viac ako 60% ľudí stránku opúšťa, ak ich vyhľadávania neprinesie žiadne výsledky.

 

6. Miera konverzie návštevníkov eshopu, ktorý vyhľadávajú môže byť až 8-násobne väčšia. Aspoň také boli výsledky konkrétnej prípadovej štúdie spracovanej chalanmi z Lugi’s box. Kompletnú ju nájdete TU

 

7. Nepodceňujte vyhľadávacie pole -  samotné okno-políčko vyhľadávania tzv. "search box“ je taktiež veľmi dôležité. Aké by malo byť?

  • umiestnené v hornej časti stránky, najlepšie úplne hore pravej časti stránky, tam ho väčšina ľudí aj očakáva;
  • malo by byť umiestnené samostatne, vzdialenejšie od ostatných okien a polí aby si ho používatelia nezamieňali (napr. s oknom prihlásenia sa na odber emailových noviniek a pod.);
  • dostupné a dobre viditeľné, nech sa používateľ nachádza kdekoľvek na stránke alebo podstránke;
  • výrazné a dobre odlíšiteľné od zvyšku stránky - nesmie splývať so stránkou;
  • malo by obsahovať výrazný CTA - "clik to action" prvok - výrazné tlačítko Search/hľadaj;
  • je vhodné pred samotné políčko pridať možnosť zvoliť aspoň základné kategórie vyhľadávania, ktoré potom zúžia počet prehľadávaných produktov a zvýšia šancu, že používateľ nájde to, čo hľadá a nakúpi.

 

8. Rozšírené vyhľadávanie je pri veľkom počte produktov nevyhnutné. Pokiaľ máte na stránke veľké množstvo produktov, prípadne ak pri kúpe rozhoduje veľké množstvo detailov, je dobré ponúknuť rozšírené vyhľadávanie. Používateľovi dáte tak možnosť nastaviť napríklad rôzne kategórie a filtre, ako napríklad veľkosť, cenové spektrum a i. Okrem toho by malo umožňovať vyhľadávať nie len podľa mena produktu, ale napríklad aj podľa kategórie, veľkosti, čísla produktu atď.

 

9. Filtrovanie výsledkov vyhľadávania môže pomôcť. Aj napriek rozšírenému a podrobnejšiemu vyhľadávaniu je možné, že výsledný „search“ ponúkne veľké množstvo výsledkov. Tie by mali byť prvotne zobrazené na základe relevantnosti. Ponúknite aj ďalšie možnosti, či už prehľadnejšieho zobrazenia v mriežke alebo v liste, alebo ďalšie možnosti filtrovania podľa ceny, dostupnosti atď.

Analyzovať, analyzovať, analyzovať

 

Vyhľadávanie na vašej stránke môže byť skvelým zdrojom cenných informácií. Dobrou správou je, že existujú nástroje, ktoré vám analýzu informácií značne zjednodušia. Jedným z nich je napríklad spomínaný slovenský Luigi’s box. Čo vám takáto analýza môže priniesť?

 

Pomôže vám určiť, čo najčastejšie na vašej stránke ľudia vyhľadávajú. To  môže hovoriť o tom, po čom je aktuálne najväčší dopyt. Ak sa tento dopyt ukazuje aj v predajoch, dobre pre vás. Čo potom ešte môžete zlepšiť je, že daný produkt začnete propagovať ešte viac, prípadne môžete skrátiť cestu zákazníka pri jeho nákupe. Zákazníci ho už nebudú musieť vyhľadávať, ak ho napríklad umiestnite hneď na homepage ako bestseller a pod. Tak isto vám to môže pomôcť správne odhadnúť skladové zásoby, a prípadne urobiť predobjednávku.

 

Problém je, ak zákazníci vyhľadávajú produkt, ktorý vôbec nemáte v ponuke. Zároveň je to však aj príležitosť. Možno je načase rozšíriť váš sortiment a dať svojim zákazníkom to, čo hľadajú. Na strane druhej to, že ľudia niečo na vašej stránke vyhľadávajú často, svedčí o tom, že daný produkt na vašej stránke možno nemôžu nájsť. Možno je problém s navigáciou stránky. Možno sú produkty zle kategorizované. Možno je vaša stránka neprehľadná. Vyhľadávanie a jeho podrobná analýza napríklad cez spomínaný Luigi’s box vám dá odpovede aj na tieto otázky.

 

On-site vyhľadávanie bolo ešte pár rokov dozadu eshopmi značne podceňované. A to nehovoríme len o malých eshopoch, ale aj o veľkých eshopoch s množstvom produktov v ponuke. Aj tie však už pochopili, že sofistikované vyhľadávanie znamená viacej konverzií a väčší predaj. A to predsa chcete aj vy, nie?



Zdroje:

https://www.luigisbox.com/a-kde-je-vase-mlieko/
https://econsultancy.com/blog/10407-site-search-for-e-commerce-13-best-practice-tips

author
Tomáš Neupauer

Diskusia k článku